Huttentocht Brenta Dolomieten van Karel, Carmen, Niels & Thijs

Deel dit artikel op social media!

Met zijn vieren liepen Karel, Carmen, Niels en Thijs in augustus de Huttentocht Brenta Dolomieten. Zij waren op zoek naar een actieve vakantie voor een onvergetelijke tijd samen en dat is zeker gelukt! Karel en Carmen vertelden mij meer over dit toffe avontuur met hun twee zoons. Ben je benieuwd naar wat zij samen met het gezin hebben meegemaakt? Lees dan snel verder!

Het reisgezelschap

Met zijn vieren gingen Karel (50), Carmen (48), Niels (19) en Thijs (14) op zomervakantie. Een gevarieerd gezelschap wat betreft leeftijden en interesses dus. Ze wilden iets actiefs doen met elkaar, waarvan ze over een aantal jaren nog steeds zouden denken: “Wat een gave ervaring was dat!”. Normaal gesproken trokken ze alleen de bergen in voor wintersport, maar dit jaar wilden ze de bergwereld ook in de zomer ontdekken. Ze gingen googelen, opzoek naar een magnifieke omgeving. Dat was eis nummer 1. De andere eis was dat ze een aantal dagen onderweg zouden zijn.

Huttentocht Brenta Dolomieten

De keuze viel op de huttentocht Brenta Dolomieten. Nooit eerder hadden ze een huttentocht gelopen. Ze vonden 2 dagen in de bergen te kort en 6 dagen in de bergen te lang. Achteraf was deze 6-daagse tocht perfect, want je wandelt daarvan 4 dagen in de bergen. Het beviel boven verwachting goed.

De hoogtepunten van de Huttentocht Brenta Dolomieten

Het hoogtepunt van de huttentocht was de avontuurlijke wandeling met de gids: de via ferrata! Carmen vertelt “Op voorhand dacht ik: waarom hebben we een gids nodig? We hadden ons hier dus niet zo goed op voorbereid. Het stond wel op de vouchers, maar we hebben ons er gewoon niet echt in verdiept.”. Karel vult aan: “Sterker nog: in het hotel kregen we een sporttas met materiaal, maar die hebben we, heel eigenwijs, niet meegenomen. We kwamen de eerste dag aan, de jongens in eerste instantie in paniek, want er was geen wifi… Daardoor hebben we wel erg gezellige kaartavonden gehad! Aan het einde van de tweede dag dachten we: “oh ja, morgen hebben we natuurlijk de via ferrata”. Daarvoor waren klimmaterialen nodig. Juist ja, die spullen die we in het hotel in het dal hebben achtergelaten… We konden in de hut helaas geen spullen huren, maar gelukkig was de lokale agent van AlpenReizen coöperatief! Zij hebben geregeld dat de spullen naar boven werden gebracht”.

Via Ferrata: challenge voor het hele gezin

Karel is erg enthousiast over de via ferrata: “Dit was wel echt het hoogtepunt van onze vakantie! Zelf ben ik niet zo’n held met hoogtes… Bij de eerste stalen trap aangekomen, ging ik wel met knikkende knieën en klotsende oksels naar boven, maar de uitzichten waren magnifiek. Van tevoren wisten we niet dat het nog zo’n uitdaging zou zijn. Na de via ferrata kwamen we twee mannen tegen, die een filmpje hadden gekeken van de via ferrata en op basis daarvan hadden besloten hem niet te doen. Als wij het filmpje hadden gezien, hadden we misschien wel dezelfde beslissing genomen. Maar we zijn blij dat we ervoor zijn gegaan en hebben ons geen moment onveilig gevoeld.”

“Wanneer je deze route doet, kom je telkens min of meer dezelfde mensen tegen. Zo was er ook een Duits gezin, die eigen materiaal had en helemaal los ging tijdens de via ferrata. Zij hadden ervaring en vonden ons maar een stelletje prutsers” lacht Karel.

“De gids was een erg aardige man, die ook bij ons op de kamer sliep”. Carmen vond het wel gek om met een onbekende op de kamer te slapen, maar ze hebben totaal geen last van hem gehad.

Via ferrata

“Achteraf was de spanning het dubbel en dwars waard! De via ferrata zorgt voor adrenaline; je hebt er doorzettingsvermogen voor nodig en een goede basisconditie, maar verder moet je je gewoon overgeven aan de ervaring. Deze activiteit had de gehele wandeling omhoog wel echt de “wauw-factor” voor ons. Het was echt een ‘family challenge’. We wilden iets dat we nooit meer zouden vergeten en dat is het geworden! En hebben het dan ook enthousiast gedeeld met onze vrienden en familie.”

We wilden iets dat we nooit meer zouden vergeten en dat is het geworden!

Onvergetelijke ervaring

Karel en Carmen zijn unaniem: “Kort samengevat hadden wij als gezin, en zeker de twee jongens, echt een verwachting van deze vakantie. Die verwachting is zeker waargemaakt. De vakantie biedt voldoende en leuke afwisseling. Het is vanaf het begin mooi en het wordt alleen maar mooier. Maar het leukste van deze ervaring is dat je als gezin alles met elkaar ervaart. Zeker in het huidige digitale tijdperk neem je normaal gesproken toch wat minder echt de tijd voor elkaar. Daarom zijn de spelletjes en het echte samenzijn wel heel waardevol. Overdag was het een sportieve uitdaging tijdens het wandelen en klauteren, wat tegelijkertijd erg leuk was en echt iets om niet te vergeten.

Huttentocht Brenta Dolomieten

Een uitzicht om nooit te vergeten

“Bij Campanile Basso hadden wij een magnifiek uitzicht, zowel naar beneden als naar boven. Het heeft echt de “wauw-factor”! We hadden gelukkig zonnige dagen, wat alle uitzichten natuurlijk nog mooier maakt. Op het moment dat je stilstaat bij waar je bent en om je heen kijkt, kun je echt van het uitzicht genieten. Tijdens de derde nacht sliepen we in de hoogste hut, van waar je een magnifiek uitzicht hebt: als je naar links kijkt zie je de gletsjer en recht voor je een prachtige zonsondergang. Het was een compleet andere wereld waarin we ons begaven: een wereld van natuur, rust en volop genieten” vertelt Karel.

Wat we niet gaan missen?

Op deze vraag beantwoordt Carmen stellig: “de gedeelde sanitaire voorzieningen!” Ook moest ze wel even wennen aan de slaapzalen met meerdere mensen in plaats van je eigen privé slaapkamer”. Karel voegt hier echter aan toe: “Persoonlijk vind ik die slaapzalen wel bij een huttentocht horen, het heeft ook wel zijn charmes. De hutten waren zeker wel oké, maar eigen sanitaire voorzieningen zijn natuurlijk wel fijn.”.

Gouden tips

“Ga de uitdaging aan en geniet ervan!” antwoordt Karel zonder na te denken. Zowel Karel als Carmen zijn het erover eens dat ze zich ongetwijfeld beter hadden kunnen voorbereiden, maar dat het eigenlijk veel leuker is om het je te laten overkomen. Er gebeuren nou eenmaal dingen die je niet had verwacht: “Geniet ook daarvan!”, is hun advies. Verder mag water en eten natuurlijk niet ontbreken in je bagage: “Dat wordt wel eens onderschat. Wij hadden bijvoorbeeld prachtig weer, maar dan drink je ook aardig wat. Water is echt key. We konden onderweg niet overal onze fles bijvullen, omdat veel hutten onderweg werden gerenoveerd. Ook had een van de hutten, waar we dachten te lunchen, niet doorgegeven dat ze gesloten zouden zijn. Op zo’n moment ben je wel erg blij dat je nog wat te eten bij je hebt.” vertelt Carmen.

Ga de uitdaging aan en geniet ervan!

Uitzicht Brenta Dolomieten

Op de bucketlist

Karel zou graag nog eens gaan wielrennen in de Alpen, maar heeft hier nog geen concrete plannen voor. Carmen zou graag nog eens een verre reis willen doen. Ze vertellen: “Wij doen nooit hetzelfde kort achter elkaar. Maar we zien ons over een tijdje nog wel eens een huttentocht lopen in de Alpen. Misschien wel in een ander land en waarschijnlijk met z’n tweeën”.