Stubaital

De Huttentocht Stubaier Alpen 2 van Linda & Danny

Deel dit artikel op social media!

Linda liep in augustus samen met Danny haar allereerste huttentocht. Ze kozen voor de Huttentocht Stubaier Alpen 2. Wij spraken Linda na afloop van deze uitdagende vakantie en ze was laaiend enthousiast. De prachtige foto’s die ze tijdens haar reis heeft gemaakt, zeggen meer dan duizend woorden. Lees snel verder en laat je meenemen in haar adembenemende avontuur.

Huttentocht Stubaier Alpen 2

Deze zomer wilden Linda en Danny écht de natuur in trekken. Ze gingen dus op zoek naar een actieve vakantie waarbij je echt voornamelijk in de natuur bent. Ze kozen voor de Huttentocht Stubaier Alpen 2, ofwel het tweede deel van de befaamde Stubaier Höhenweg. Linda had nooit eerder een huttentocht gelopen. Ze had alleen de Cotopaxi en Kilimanjaro beklommen, vertelde ze mij alsof het niks is… Het wandelen van hut naar hut, dat leek hen een mooi plan voor deze zomervakantie. “Achteraf gezien,” vertelt Linda “is het leuke aan zo’n wandelreis dat je echt vooral bezig bent met hoe je bij de volgende hut komt. Er komt een stukje spanning bij kijken, want je vraagt je af of je wel goed loopt en wat je achter de volgende heuvel weer gaat ontdekken. Het maakt je nieuwsgierig naar wat er gaat komen, welke prachtige uitzichten je mag bekijken en in welke volgende berghut je gaat overnachten.”.

Uitzicht meer

Het mooie aan deze huttentocht is dat er echt heel veel water voorkwam tijdens de tocht: “We liepen over veel verschillende kleine riviertjes en hebben verschillende mooie watervallen gezien. Als je van watervallen houdt, is deze huttentocht dan ook echt een aanrader! Aan het begin kom je ook al langs de prachtige Grawa waterval, een prachtig natuurschouwspel op 15 kilometer lopen van Neustift.” Ik vroeg Linda of er ook iets was wat ze niet ging missen aan de reis en haar antwoord was: “De lange heenreis… van de vakantie zelf is er niks wat ik niet zou missen, ik zou zo terug gaan!”.

De hoogtepunten van de reis

Linda blikt terug op adembenemend uitzicht tijdens de klim omhoog: “Op een gegeven moment kwamen we langs een blauw meer en moesten we een heel stuk omhoog klimmen en toen we omkeken zagen we nóg een prachtig meer en gletsjers. Dat uitzicht is adembenemend, je zit boven de wolken en het besef dat je dat dan helemaal hebt gelopen is super gaaf!”. Een andere mooie herinnering aan de reis is de gezelligheid in de berghutten. Je hebt in de hutten namelijk vrijwel geen wifi, dus je praat veel met elkaar en andere gezelschappen en speelt spelletjes. Je hebt ook erg snel aanspraak van andere reizigers. Zo spraken Linda en Danny een heel oud stel: “Zij deden dezelfde route, maar de man was maar liefst 78 (!) jaar oud. Ik was erg verbaasd dat ze dit deden en vroeg me af hoe? Ik zei tegen Danny: Als ik 78 ben en dit nog kan doen, mag je mij ten huwelijk vragen! ;)”.

Huttentocht Stubaier Alpen

Het mooiste uitzicht wat Linda en Danny zijn tegengekomen, zagen ze al meteen de eerste dag: “We liepen over trappen omhoog en op een gegeven moment kom je uit op een plateau. Het was heel bijzonder dat je ineens dat plateau zag. Aan de rechterkant van het plateau had je een berghut. Vanaf het plateau had je een prachtig uitzicht op een waterval in de verte. Ik had hier echt een soort Lord of the Rings gevoel.” Richting het einde van de huttentocht liepen Linda en Danny langs imposante rotswanden: “Dit was ook een erg gaaf stuk van de tocht.” Nog een laatste tip: “Het maakt je reis nog bijzonderder door in een bergmeer te springen.”. Linda heeft het gedaan: “Het was wel erg koud, maar zo leuk om te doen! Neem dus je bikini mee!” aldus Linda.

Zwemmen in het bergmeer

Onverwachts lekker eten

“Ik had het totaal niet verwacht, maar je had in alle hutten erg lekker eten! Tijdens deze vakantie was mijn favoriete gerecht de lasagne met spinazie. Daarnaast liepen we over de hoogste piek van de huttentocht, waarna we wat afdaalden en we een berghut tegen kwamen. Ik ben de naam van de berghut even kwijt, maar ze hadden hier allemaal heerlijke zelfgemaakte taarten en zelfgemaakte limonade.” Linda vertelde ook dat ze bij iedere berghut de keuze kreeg om een vleesgerecht of vegetarisch gerecht te bestellen en dat de gerechten stuk voor stuk lekkerder waren dan ze had durven hopen.

De gouden tips:

Wat één tip zou zijn werden er velen: Op de inpaklijst staan volgens Linda de meeste essentials die je nodig hebt tijdens de Huttentocht Stubaier Alpen, maar om het nog comfortabeler te maken geeft ze de volgende tips: ” ’s Morgens is het erg koud, dus een tip voor de inpaklijst: handschoenen! Die had in ik aan het begin van de dag aan. Een spelletje mag eigenlijk ook niet ontbreken. Deze liggen wel in de hutten, maar ik vond er geen hele spannende spellen tussen zitten.” zegt Linda. “Mijn vriend had een Camelbag bij zich, waarin je water kwijt kunt, maar dat water in de tas smaakt naar plastic. Zelf had ik een ijzeren bidonnetje bij me. Ik mag het natuurlijk ‘officieel’ niet aanraden, maar het water in de bergen is toch smeltwater. Zuiverder water heb je bijna niet. Dus ik heb mijn bidon onderweg telkens gevuld met natuurlijk water. Zo bleef mijn rugzak vrij licht en had ik lekker vers water onderweg. Daarnaast heb je onderweg ook wat waterbassins waar je je bidon kunt vullen.” vertelt Linda.

Helder bergmeer Huttentocht Stubaier Alpen

Ook vertelt Linda dat ze vooraf paden had verwacht met grindsteentjes waarover je naar boven loopt, maar in de praktijk moest ze ook wel veel klimmen. “Op de inpaklijst stonden bergschoenen, maar ik dacht dat ik het ook kon doen met mijn vijfvingervoetschoenen. Hiermee heb je wel veel grip, maar die bergschoenen waren achteraf toch wel handig geweest…” aldus Linda. Ze had nog niet eerder een huttentocht gelopen, maar vond het goed te doen. Linda is dan wel erg sportief: ze fietst en skeelert regelmatig.

Huttentocht Stubaier Alpen klim

Oeps…

Omdat Linda last van haar knie had, gingen zij en Danny eerder naar het dal. Ze geeft als tip: “Mocht je ook eerder dan gepland afdalen, vergeet dan niet de berghut te informeren. Wanneer je namelijk niet op tijd in de berghut verschijnt, gaan ze naar je op zoek en worden er verschillende partijen ingeschakeld om je te zoeken. AlpenReizen was al ingelicht en maakte zich grote zorgen. Ze konden ons ook niet bereiken omdat we geen bereik hadden op de momenten dat ze ons belden. Vergeet dit dus niet!”

Next Destination

“Dat wordt volgend jaar: we willen weer een huttentocht doen, want we vonden dit echt heel leuk! In eerste instantie wilden we naar Ierland, maar Oostenrijk is zo goed bevallen dat we toch overwegen weer naar Oostenrijk te gaan. We zouden dan wel door een ander gebied willen wandelen.