Bergwandeling Alpe Adria Trail

5 tips voor de voorbereiding van een meerdaagse wandeltocht

Deel dit artikel op social media!

Ga je deze zomer een meerdaagse wandeltocht maken? Dan begint nu het echte werk: de voorbereiding op je tocht. Of je nu op pad gaat in de Alpen of de Nijmeegse Vierdaagse gaat lopen, met een goede voorbereiding zorg je dat je een onvergetelijke meerdaagse wandeltocht beleeft. Wij geven je een aantal tips, zodat je goed voorbereid op pad kunt gaan.

1. Wanneer ga je?

Ga je op pad in de bergen, dan is het belangrijk om rekening te houden met wisselvallig weer. De meeste tochten in het hooggebergte kunnen alleen in juli of augustus worden gelopen, omdat dit de enige maanden zijn dat er geen sneeuw ligt.  Daarnaast zijn de meeste berghutten geopend van half juni tot half oktober. En hoeveel dagen wil je wandelen? Overschat jezelf niet, en houd ook rekening met anderen uit je gezelschap. Maak de etappes van je tocht niet te lang, zo kun je optimaal genieten van het indrukwekkende landschap om je heen. En plan af en toe een rustdag in om cultuur te snuiven in een gezellig bergdorp, of om te smullen van lokale specialiteiten.

Een gezellige berghut is een prima plek om even pauze te nemen

2. De uitrusting

Een goede uitrusting vormt de basis van de voorbereiding op een meerdaagse wandeltocht. Als je investeert in je uitrusting heb je hier jaren lang plezier van. Zorg voor goede schoenen en wandelsokken. Loop je schoenen van te voren goed in met een mooie tocht door de Nederlandse natuur. Ook het comfort van je rugzak is van belang. Kies een rugzak die past bij je rug. Er bestaan rugzakken met een verstelbaar rugpand, of rugzakken speciaal voor vrouwen. Ga je een huttentocht maken of een meerdaagse wandeltocht waarbij je bagage vervoerd wordt? Pas de keuze voor een rugzak hier op aan, en kies niet voor een te grote rugzak want dan neem je al snel te veel spullen mee.

3. De route

Lees je van te voren in over de route. Dat levert niet alleen voorpret op, maar zorgt er ook voor dat je onderweg niet voor verrassingen komt te staan. Neem altijd een gedetailleerde wandelgids of kaart mee op pad. In sommige gebieden kan een GPS van pas komen. Bij goed gemarkeerde tochten zoals de Alpe Adria Trail is een GPS echter niet nodig. Meerdaagse wandeltochten lopen vaak van A naar B. Laat je je auto achter aan het beginpunt, dan zul je moeten uitzoeken hoe je daar na afloop weer terugkomt. Boek je een meerdaagse wandeltocht via een reisorganisatie, dan is het vaak mogelijk om een transfer terug naar het beginpunt te boeken.

Wandelaar rust uit met uitzicht op meer tussen bergen

Even uitrusten tijdens het lopen van de Alpe Adria Trail

4. Je conditie opbouwen

Als je een meerdaagse wandeltocht gaat maken is het belangrijk om je fysiek en mentaal voor te bereiden. Ga je echt een lange tocht maken, dan is het slim om zo’n 3 maanden van te voren te beginnen met trainen. Loop ook een aantal keer met de bepakking die je tijdens je tocht bij je zult dragen. Heb je nog niet eerder een stevige wandeltocht gemaakt? Begin dan met 5 kilometer stevig wandelen en bouw dit langzaam op naar de afstand die je tijdens je vakantie per dag af gaat leggen. Er zijn diverse schema’s te vinden die laten zien hoe je het aantal kilometers op kunt bouwen.

5. Eten en drinken

Het is bijna zo ver! Je meerdaagse wandeltocht begint bijna. Zorg dat je voldoende eten en drinken meeneemt. Met een waterzak in je rugzak kun je al lopend drinken. Bananen, mueslirepen en noten zijn lekkere snacks voor tijdens het wandelen. Ga je in de Alpen op pad? Dan is de kans groot dat je onderweg berghutten tegenkomt waar je een hapje kunt eten. Kijk van te voren of er een berghut op je route ligt en wanneer die geopend is.

Zin gekregen om een meerdaagse wandeltocht te maken?

Ga geheel zorgeloos op pad en laat AlpenReizen een meerdaagse wandeltocht op maat voor je samenstellen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact op via info@alpenreizen.nl of 010 – 767 00 97.

AlpenReizen nieuwsbrief